CRM voor dummies (Deel 1/3): Wat is CRM?
CRM introductie voor beginners
Simpele en korte uitleg voor CRM beginners is moeilijk te vinden. Deze serie blogs is erop gericht om je binnen 5 minuten te informeren, zonder vakjargon of benodigde voorkennis. In deze blog behandelen we:
- Wat is CRM?
- Wat kan je met CRM?
- Voor wie is CRM?
Wat is CRM?
De Wikipedia definitie van Customer Relationship Management (CRM) is als volgt:
“CRM is een manier om interactie met huidige en potentiële klanten te beheren”
Leuk natuurlijk, maar wat houdt “klantinteractie beheren” nou werkelijk in? Een CRM oplossing helpt om klanteninformatie op te slaan wanneer je hier contact mee hebt (bijvoorbeeld per mail) en zorgt dat deze informatie beschikbaar is voor al je collega’s die dit nodig hebben, dus ook die van andere afdelingen. Een goede CRM oplossing bespaart vervolgens zoektijd naar klantgegevens in andere systemen, zoals in je mailbox of dat telefoonnummer dat je op een post-it had geschreven.
Wat kan je met CRM?
Het opslaan van klantgegevens op één locatie zorgt ervoor dat je met een CRM oplossing nog twee andere dingen kan doen:
- Werkprocessen automatiseren
- Meer overzicht & inzicht creëren
Werkprocessen automatiseren
Met CRM kan je vaak voorkomende processen automatiseren, zoals het maken van een offerte. Hiervoor wordt de ingevulde informatie (contactpersoon, adres, productprijs etc.) gebruikt om direct een offerte gereed te zetten voor verzending. Zo realiseer je flinke tijdsbesparing door verschillende processen te automatiseren.
Meer overzicht en inzicht creëren
Wanneer alle informatie op één plek wordt verzameld, geeft dit meer overzicht en mogelijkheden. Zo kan een Sales Manager in één oogopslag zien hoe de verschillende verkopers presteren en welke verkoopkansen nog open staan. Hierdoor kan hij meer sturing geven aan zijn verkoopteam.
Voor wie is CRM?
Stel jezelf de volgende 2 vragen om te kijken of CRM voor jou toepasbaar is:
- Heb je klanten?
- Communiceer je via e-mail met je klanten?
Ja? Gefeliciteerd! Je hoort bij de andere 95% van Nederland waarvoor een CRM een toegevoegde waarde creëert. De tijd dat een CRM oplossing namelijk alleen voor grote bedrijven was is voorbij. Bij verschillende CRM oplossingen, zoals Microsoft Dynamics, wordt de prijs namelijk bepaald door het aantal gebruikers. Per gebruiker betaal je dan een vaste prijs per maand. Dit aanzetten van je CRM beperkt ook het risico van je softwareaankoop.
That’s it! Je weet nu wat CRM is. In de volgende ‘CRM voor dummies’ blog leer je binnen 5 minuten hoe een CRM oplossing werkt. Wil je weten hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.