Skip to main content

Nieuwe functionaliteiten in Dynamics 365

Op vrijdag 5 April geeft Microsoft de eerste ‘Major’ update van 2019 vrij voor haar Dynamics 365 klanten. Ondanks dat er (deze keer) weinig schokkende veranderingen zijn, worden er in deze periode toch wat noemenswaardigde veranderingen gedeeld. Maar eerst zoomen we in op de nieuwe functionaliteiten binnen Dynamics 365 (for Sales Professional).

Microsoft Teams integratie

  • Doordat Microsoft alles heeft omgezet naar hetzelfde datamodel, zien we steeds betere (en diepere) integraties. Binnen Microsoft Teams is het al mogelijk om gebruik te maken van deze integratie d.m.v. de voorlopige release. Dit betekent dat er specifieke entiteiten vanuit Dynamics getoond kunnen worden binnen het Team waar je op dat moment mee samenwerkt. Denk aan een verkoopkans, waar je als team aan werkt, of een projectenkaart waar allerlei informatie op samenkomt. Door Dynamics 365 als tabblad toe te voegen binnen je Teams heeft iedereen dezelfde informatie met een druk op de knop.
  • Op dit moment werkt Microsoft aan een BOT (chatrobot die steeds slimmer wordt op basis van AI) binnen Dynamics 365 die aan te roepen is via Teams. Hierdoor kun je vragen stellen aan je BOT over informatie die beschikbaar is binnen je Dynamics 365 omgeving. Denk aan het opvragen van een telefoonnummer (kun je daarna meteen bellen via Teams) of informatie over de status van de verkoopkans.

Standaard LinkedIn profielen zichtbaar

  • Dynamics 365 (verkoopmedewekers) krijgen toegang tot de nieuwste profielinformatie over hun klanten dankzij de verdere integratie met LinkedIn. Elke gebruiker van Dynamics 365 for Sales kan standaard elementaire klantprofielen uit LinkedIn bekijken zonder enige configuratie of extra abonnement. MKB365 heeft hier nog niet mee kunnen testen, maar we verwachten dat je nog meer inzicht krijgt over je gesprekspartner.

 

 

Playbooks

  • Deze functie is in de ‘October’ release erbij gekomen en wordt nu echt naar voren geschoven. Door middel van Playbooks is het mogelijk om bepaalde scenario’s in een script vast te leggen voor (junior) sales medewerkers. Hierdoor krijgen zij richting over de te volgen stappen binnen een sales proces om de klant binnen te halen.

Vereenvoudigde klantoverzichten

  • Het wordt mogelijk om op klantniveau (visuele) overzichten te tonen op basis van de data binnen Dynamics. Denk aan het aantal opgevraagde offertes de afgelopen 12 maanden of het aantal gewonnen verkoopkansen vergeleken met het jaar ervoor.

Naast deze nieuwe functionaliteiten, wordt de Unified Interface inmiddels standaard uitgeleverd. Dankzij deze nieuwe interface zien alle omgevingen van Dynamics 365 er hetzelfde uit. Dit betekent dat hetzelfde uiterlijk gehanteerd wordt binnen de mobiele app, de tablet app, de App for Outlook, maar ook via de webclient. Een mooie ontwikkeling aangezien je nu altijd naar dezelfde informatie kijkt met hetzelfde uiterlijk.

Daarnaast heeft Microsoft de afgelopen periode meer nieuws aangekondigd rondom Dynamics 365.

Nieuwe manier van updaten

  • Vanaf de eerstvolgende update (5 april 2019) krijgen alle klanten meteen de nieuwe omgeving beschikbaar via het nieuwe beheercentrum. Hier kunnen zij de update aanvragen. Dit betekent dat Microsoft afstapt van de gefaseerde uitrol per continent/land, waardoor het soms lang duurde alvorens de update in Nederland beschikbaar was.

Database storage

  • Microsoft heeft de afgelopen periode veel informatie gedeeld over de aanpassingen binnen de database opslag en de bijbehorende pricing. Hier gaat komende periode het e.e.a. aan veranderen. Bestaande klanten zullen hier geen ‘last’ van hebben. Zeker omdat we tijdens de inrichting ook al gebruik maken van handige integraties met o.a. SharePoint Online en Blob Storage.

Als strategie houdt Microsoft (gelukkig) nog steeds vast aan 2 ‘major’ updates per jaar. Hierdoor krijgen alle MKB365 klanten meteen de laatste versie en nieuwe functionaliteiten uitgeserveerd.

Wij vinden dat dit hoort bij ‘Altijd en Overal Slimmer Werken’!

DYNAMICS 365 SLIMME START

Snel starten met het CRM voor het MKB.

Stephan.Steijger

Author Stephan.Steijger

More posts by Stephan.Steijger

Leave a Reply