Skip to main content

Kunnen externen direct in onze Dynamics omgeving werken?

Nee… tenminsteniet rechtstreeks. Dat je per gebruiker een licentie afneemt is tegenwoordig de standaard in de wereld van SaaS en Cloud. Microsoft is hier geen uitzondering op (misschien zelfs één van de aanstichters?). Het is dan ook niet mogelijk om rechtstreeks te werken in Dynamics 365 als je geen onderdeel van de organisatie bent of geen licentie hebt. Er is echter een aantal nuttige tools die je kunnen helpen samen te werken met partners, of klanten de mogelijkheid te geven om met je te communiceren in Dynamics 365.


 

Onderstaand heb ik 3 opties met deze tools beschreven. Ze zijn gerangschikt op de hoeveelheid functionaliteit die ze mee brengen en ook op de hoeveelheid configuratie die nodig is om deze goed (voor je) te laten werken. Check altijd eerst de reviews!

Forms in combinatie met Flow

Flow is een fantastische tool die de link vormt tussen vele applicaties (Microsoft en andere). In dit scenario gaan we het gebruiken als een webformulier door Microsoft Forms te linken aan Dynamics. Waar we voor zorgen is dat er een record wordt aangemaakt wanneer iemand het formulier afrondt en verstuurt. Er is veel flexibiliteit, zo kunnen we alle ingevulde antwoorden linken aan (bijna) elk veld in Dynamics en kunnen we met Microsoft Forms het formulier overal online plaatsen.

 

Voice of the customer (VOC)

Voice of the Customer (stem van de klant) is een add-on op Dynamics 365 for Sales. VOC is ontworpen om enquêtes te kunnen versturen en de antwoorden terug te schrijven in Dynamics. De add-on is gratis te gebruiken voor gebruikers met een Enterprise licentie. Naast het gebruik om bijvoorbeeld vragenlijsten/intakes te versturen, kan je VOC ook gebruiken voor het versturen van je privacybeleid of toestemming voor nieuwsbrieven te vragen (dubbele opt-in). VOC komt met een aantal standaard dashboards en rapportage-functionaliteiten.

 

Portals

Over portals kunnen we vele pagina’s volschrijven, maar daar heb ik nu geen tijd voor… De mogelijkheden zijn enorm. Zo kun je je klanten toegang geven tot hun eigen contactgegevens die jij van hun hebt vastgelegd (ook meteen een onderdeel van AVG afgevinkt!), kun je samenwerken met je leveranciers of partners aan verkoopkansen, is er de mogelijkheid om een klantenfora of klantverzoeken-portal op te zetten en ga zo maar door. Wil je weten of ook jouw scenario met een portal opgelost kan worden of heb je  hierover diepgaande vragen stel ze dan rechtstreeks via de onderstaande knop!

 

Dus?

Kunnen externen direct in mijn Dynamics omgeving werken? Ja, maar we moeten het wel eerst voor je inrichten.

DYNAMICS 365 SLIMME START

Snel starten met het CRM voor het MKB.

Stephan.Steijger

Author Stephan.Steijger

More posts by Stephan.Steijger

Leave a Reply